van standaard krat naar krat als standaard

voedselbank te Apeldoorn

De voedselbank Apeldoorn wil haar uitstraling als uitgifteloket veranderen naar een wat klantvriendelijker concept. In de huidige situatie wachten klanten (vrijwillig, want ieder komt aan de beurt) uren buiten in weer en wind, krijgen ze een krat met een standaard inhoud uitgereikt en gaan vervolgens de spullen die zij dubbel hebben of niet hoeven buiten voor de deur met elkaar ruilen. Dat is op meer vlakken onwenselijk: mensen zijn een nummer geworden en er worden producten uitgegeven die men niet hoeft, die weggegooid worden als ze niet geruild kunnen worden. Daarom worden in het nieuwe concept de klanten persoonlijker behandeld door de uitgifteloods te veranderen in een winkel. Hier kan men, in kleine aantallen tegelijk, zelf kiezen wat men wil hebben. Zo wordt een klimaat gegenereerd waarbij de klant minder gêne hoeft te voelen om naar binnen te gaan. Je bent met lotgenoten, maar komt niet om een “standaard kratje” af te halen.

De loods waar de voedselbank in is gevestigd dient hier logistiek voor aangepast te worden. In het nieuwe concept wordt deze verdeeld in twee zones: een publiek toegankelijk deel en de expeditie. Daar waar het publiek komt is de logistiek gebaseerd op drie elementen: wachten, melden, winkelen. Het hart van dit deel is de personeelsruimte, waar de vrijwilligers, als in een soort verkeerstoren, de klanten kunnen zien aankomen, ontvangen met koffie of thee, registreren en begeleiden naar de winkel. Het project moet met weinig geld gerealiseerd worden, daarom is de rauwe, onafgewerkte uitstraling als uitgangspunt genomen. Waar nodig wordt wat opgeknapt en geschilderd en de bouwkundige ingrepen beperken zich tot de hoogst noodzakelijke dingen.

De wachtruimte moet een plek worden waar men elkaar kan ontmoeten. Er is gelegenheid voor een kop koffie en praatje, of om een krant, tijdschrift of boek te lezen. Kinderen die mee komen kunnen er spelen. Om de ruimte aangenamer te maken wordt de aanwezige roldeur vervangen door een pui die daglicht door laat.

De winkel is een uitdaging op zich. Logistiek is het goed op te lossen, maar voedsel heb je onherroepelijk last van muizen. Deze kunnen door zeer kleine openingen al bij het eten komen. Een compleet “muisdichte” winkelruimte maken binnen het beschikbare budget is op deze locatie onhaalbaar. Uit gesprekken met het bestuur bleek echter dat het muizenprobleem nagenoeg verholpen was nadat er dichte kratten met een deksel geïntroduceerd werden. Dit gegeven is aangegrepen om ook de producten in de winkel muisvrij te houden: in plaats van de spullen in schappen te zetten, blijven ze in de kratten staan. Alleen tijdens openingstijden worden de deksels er af gehaald. Om de kratten neer te zetten worden eenvoudige, verrijdbare rekken gemaakt. Zo is de winkelindeling ook nog flexibel. Dit heeft logistiek nog een voordeel: in de expeditie kunnen de aangevoerde producten al vast in de kratten gestopt worden zoals ze in de winkel komen te staan. Op deze wijze krijgt het “standaard krat” een andere, maar nog steeds centrale functie: het krat als standaard schap biedt de klant een (muis)vrije keuze uit de beschikbare producten.

verbouwing voedselbank
te Apeldoorn